fredag 13. mars 2009

Lets get ready to RUUUMBLEEEEEEEE!

Ladies and gentlemen. In the blue corner, the old heavyweight champion Journalistikk (audience applauding)! And in the red corner the new young contender, Markedskommunikasjon!

Dette er 2 begreper som mediefolk hører relativt ofte (hvertfall om du går på skole), men hva skiller disse 2 begrepene?

La oss ta en titt på journalistikk først.

Journalistikk er et forsøk på å si noe om virkeligheten, fritt velge kilder, kryssjekke kilder, gjengi stoffet nøytralt og saklig, samt følge pressens etiske regler.

Markedskommunikasjon derimot er strategier som kommuniserer i en kommersiell hensikt, og som er laget eller presentert for å virke salgsfremmende. Markedskommunikasjon er betalt av en identifiserbar avsender.

De store forskjellen mellom journalistikk og markedkommunikasjon er helt klart kildebruken. I journalistikken har man fri kildebruk, mens i markedskommunikasjon er det kilden som styrer innholdet. Journalistikk er uavhengig av kilden, i markedskommunikasjon er det kilden som betaler reigninga. Journalistikk er nøytralt, innhold i kildens interesse er det som gjelder for markedskommunikasjon.

Man ser en klar forskjell her, men er det like greit å se forskjell når NTB legger ut en pressemelding på la oss si VG.no. Noen ganger er det ikke så lett schjø!

En pressemelding med et redaksjonelt utseende er til tider vanskelig å se at det er en kilde som betaler for det som står i saken. Kildekritikk er meget viktig når det man skal vurdere om en sak er journalistisk eller et eksempel fra markedskommunikasjon. Det gjelder å være oppmersksom.

Winner, on technical knockout.... Markedskommunikasjon!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar