Ladies and gentlemen. In the blue corner, the old heavyweight champion Journalistikk (audience applauding)! And in the red corner the new young contender, Markedskommunikasjon!
Dette er 2 begreper som mediefolk hører relativt ofte (hvertfall om du går på skole), men hva skiller disse 2 begrepene?
La oss ta en titt på journalistikk først.
Journalistikk er et forsøk på å si noe om virkeligheten, fritt velge kilder, kryssjekke kilder, gjengi stoffet nøytralt og saklig, samt følge pressens etiske regler.
Markedskommunikasjon derimot er strategier som kommuniserer i en kommersiell hensikt, og som er laget eller presentert for å virke salgsfremmende. Markedskommunikasjon er betalt av en identifiserbar avsender.
De store forskjellen mellom journalistikk og markedkommunikasjon er helt klart kildebruken. I journalistikken har man fri kildebruk, mens i markedskommunikasjon er det kilden som styrer innholdet. Journalistikk er uavhengig av kilden, i markedskommunikasjon er det kilden som betaler reigninga. Journalistikk er nøytralt, innhold i kildens interesse er det som gjelder for markedskommunikasjon.
Man ser en klar forskjell her, men er det like greit å se forskjell når NTB legger ut en pressemelding på la oss si VG.no. Noen ganger er det ikke så lett schjø!
En pressemelding med et redaksjonelt utseende er til tider vanskelig å se at det er en kilde som betaler for det som står i saken. Kildekritikk er meget viktig når det man skal vurdere om en sak er journalistisk eller et eksempel fra markedskommunikasjon. Det gjelder å være oppmersksom.
Winner, on technical knockout.... Markedskommunikasjon!
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar